خرید خودرو با مدل AHP


تصمیم خرید خودرو با مدل AHP

امروزه معامله خودرو تصمیمی مهم است که می تواند با کوچکترین اشتباه ضرر و زیان چشمگیری برای شما داشته باشد. معمولا در خرید خودروها سلیقه فردی و خانوادگی هر فرد با افراد دیگر متفاوت است. در نظر گرفتن شرایط خاص هر فرد میتواند نشان دهد که یک خودرو برای یک شخص مفید و همان خودرو برای شخص دیگری ممکن است مفید نباشد.  استفاده از ابزارهای نرم افزاری می تواند این معامله را برای شما سودآور و مفید نماید. استفاده از این برنامه اکسل یکی از مهمترین مهارت های مدیریت هوشمند کسب و کار شما خواهد بود.

در این راهنما روش منطقی و پیشرفته ای برای خرید موفق را آموزش می بینید. این روش به شما کمک می کند معیارهای خاص خود را از یک طرف و گزینه های موجود در بازار را از طرف دیگر در نظر بگیرید. نتیجه این روش بهترین انتخاب برای شما خواهد بود.

فهرست مطالب این مقاله

چطور خودرو انتخاب کنیم؟ ۱

خرید خودرو با سبک سنتی یا پیشرفته مدرن. ۱

تفاوت های فردی. ۲

معیارهای خرید ۲

فهرست ۱۰ مورد از مهمترین معیارها ۲

توضیح معیارها ۳

روش کار با ابزار اکسل AHP خرید خودرو. ۴

انواع برند ها ۵

معامله گر. ۵

خلاصه. ۵

چطور خودرو انتخاب کنیم؟

یکی از دغدغه های ذهنی ما در هنگام خرید خودرو این است که باید مشخص کنیم که چه معیارهایی برای ما اهیمت دارد. معمولا در بازار خودرو افراد براساس دو دسته معیارهای سلیقه ای و معیراهای الزامی اقدام به خرید خودرو یا اتوموبیل مورد علاقه خود می کنند. این که بدانیم کدام خودرو برای ما مناسبترین است و اینکه چطور بهترین خودرو که مناسب برای ما و خانواده ما است را انتخاب کنیم باید این معیار ها را دسته بندی و اولویت دهی کنیم. سپس براساس درجه ترجیح خودمان خودروهایی که انتخاب کردیم را امتیازدهی کنیم. منظورمان این است که اول مشخص می کنیم که کدام معیارها برای ما در خرید اتومبیل مهم است و در گام دوم لیست خودروهایی را که پیدا کردیم می نویسیم. در گام سوم باید بدانیم که با توجه به معیارهایی شخصی ما و همچنین لیست اتومبیل هایی را که پیدا کردیم کدام برای ما بهترین است.

امروزه معامله خودرو تصمیمی مهم است که می تواند با کوچکترین اشتباه ضرر و زیان چشمگیری برای شما داشته باشد. همچین استفاده از ابزارهای نرم افزاری می تواند این معامله را برای شما سودآور و مفید نماید. در نظر گرفتن شرایط خاص هر فرد میتواند نشان دهد که یک خودرو برای یک شخص مفید و همان خودرو برای شخص دیگری ممکن است مفید نباشد.

خرید خودرو با سبک سنتی یا پیشرفته مدرن  

امروزه با پیشرفت فناوری های ماشین حسابی پیشرفته استفاده از ماشین حساب های کامپیوتری مانند اکسل AHP بسیار ضروری است. همانظور که در قدیم افرادی که از ماشین حساب استفاده می کردند در بازار نسبت به سایرین که ماشین حساب نداشتند چند قدم جلوتر بودند. امروزه نیز استفاده از ماشین حساب های نرم افزاری مانند اکسل می تواند باعث شود که نسبت به رقبا در بازارخودرو جلوتر باشید. با استفاده افراد جوان از این برنامه ها در صورتی که از این نرم افزار استفاده نکنید ممکن است در معاملات خود متضرر شوید و ماشینی بخرید که با نیاز ها و سلایق و امکانات بودجه ای شما و خانوادتان همخوانی ندارد.

در مدل آماده AHP شما می توانید وزن های معیارها را برای کارهای مطالعاتی و تحقیقاتی محاسبه و بدست بیاورید. در این فایل اکسل فرمول های فرایند تحلیل سلسله مراتبی تنظیم شده و با فرمول نویسی مقایسه زوجی و نرمال سازی وزن ها و محاسبه شاخص سازگاری نظرات کارشناسان وزن معیارها با روش AHP محاسبه می شود. برای دانلود فایل اکسل AHP کلیک کنید.

تفاوت های فردی

شرایط هر شخص و خانواده با اشخاص دیگر از جنبه های رفاه، قصد استفاده، درجه ریسک پذیری، اهداف کاری، راحتی و ایمنی، و پرستیژ اجتماعی متفاوت است.

معمولا در خرید خودروها سلیقه فردی و خانوادگی هر فرد با افراد دیگر متفاوت است. در این دسته معیارهایی مانند رنگ خودرو، مدل یا سال ساخت خودرو، میزان مصرف سوخت، ظاهر و تمیزی بدنه خودرو، تمیزی و پاکیزگی اتاق و داخل خودرو، نوع مبلمان و غیره مهم است.

 همچنین الزمات هرفرد و هر خانواده برای خودرویی که می خواهد بخرد متفاوت است در این گروه معیارهایی مانند قیمت خودرو، میزان کارکرد و جدید بودن خودرو، برند خودرو، قسطی و یا پرداخت قطعی بودن آن، و همچنین توافق حقوقی و روش پرداخت فروشنده اهمیت دارد.

معیارهای خرید

فهرست کردن همه معیارها با توجه به شرایط شخصی و خانوادگی شما در ابتدا انجام می شود. در مرحله بعد فهرست ماشین هایی که برای فروش گذاشته اند تهیه می شود. در مرحله بعد مشخص می کنید که کدام معیار برای شما مهمتر و کدام کم اهمیت تر است که کاملا بستگی به شما و شرایط خانوادگی و بودجه شما و نیز بستگی به نوع استفاده شما دارد. آیا برای مصرف خانوادگی می خواهید، یا برای دلالی و فروش مجدد آن می خواهید، و یا برای کار در اسنپ و یا کسب درآمد می خواهید.

شما می توانید با درنظر گرفتن لیست ده معیار مهم انتخاب بهترین خودرو، از آن استفاده کنید و نهایتا لیست معیارهای خودتان را داشته باشید. در هر صورت لازم است لیستی از مهمترین معیارهایی که خودتان می دانید را تهیه کنید و بنویسید و یک به یک آنها را تحلیل کنید. این تحلیل با استفاده از نرم افزار اکسل AHP براحتی و کاملا دقیق و منطقی انجام می شود.

در کل معیارهایی که ما برای خرید خودرو در نظر می گیریم را در زیر آورده ایم.

فهرست ۱۰ مورد از مهمترین معیارها

۱۰ تا از مهمترین معیارهای خرید خودرو در سال ۱۴۰۳ در زیر آمده است.

این ده معیار همه معیارهای لازم و مهم برای خرید خودرو نیست و شما می توانید با توجه به تجربیات و شرایط خودتان معیارهایی را به آن اضافه و یا از آن کم کنید. همچنین می توانید چندتا از این معیارها را باهم تلفیق کنید و آنها را طوری دیگری در نظر بگیرید. هنگام در نظر گرفتن خرید خودرو، ده معیاری که معمولا برای بسیاری از خریداران مهم است در اینجا آورده شده است:

۱. بودجه: تعیین کنید که چقدر حاضرید برای وسیله نقلیه خرج کنید.

۲. نوع وسیله نقلیه: در مورد نوع وسیله نقلیه متناسب با نیاز خود تصمیم بگیرید (به عنوان مثال، پراید، پژو، دنا، و غیره).

۳. بهره وری سوخت: صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو را در نظر بگیرید تا در هزینه ها صرفه جویی کنید.

۴. ویژگی های ایمنی: به دنبال ویژگی هایی مانند کیسه هوا، ترمزهای ضد قفل و سیستم های پیشرفته کمک راننده باشید.

۵. قابلیت اطمینان: در مورد اعتبار و اعتبار برند تحقیق کنید.

۶. ارزش فروش مجدد: در نظر بگیرید که خودرو چقدر ارزش خود را در طول زمان حفظ می کند.

۷. راحتی و مبلمان خودرو: عواملی مانند راحتی صندلی، ویژگی های داخلی و فناوری را ارزیابی کنید.

۸. عملکرد: عواملی مانند قدرت موتور، هندلینگ و شتاب را ارزیابی کنید.

۹. هزینه های نگهداری: هزینه های طولانی مدت نگهداری و تعمیر خودرو را در نظر بگیرید.

۱۰. هزینه های بیمه: نرخ های بیمه وسیله نقلیه مورد نظر خود را بررسی کنید.

توضیح معیارها

خلاصه این ده معیار را می توانید در فایل اکسل AHP وارد کنید که بطور منطقی و کامپیوتری بهترین گزینه را برای خود انتخاب کنید.

  • بودجه شما
  • نوع وسیله نقلیه
  • مصرف سوخت
  • ایمنی
  • اعتبار برند
  • قابلیت فروش مجدد و نقدشندگی
  • مبلمان و راحتی
  • عملکرد فنی
  • هزینه نگهداری هزینه بیمه

در ادامه توضیح این معیارها آمده است.

بودجه شما: بودجه و یا قیمت خودرو که با بودجه شما بخورد خیلی مهم است. مثلا در ایران برای خرید خودرو پریاد حدود ۷ هزار دلار هزینه می شود. برای خرید خودرو های پژوه حدود ۱۳ هزار دلار هزینه می شود که در سال های مختلف این مبلغ می تواند متفاوت باشد. این قیمت گذاری ها را با استفاده از از روش های هوش اقتصادی عددایکس می توانید بهتر متوجه شوید. همچنین برای خرید خودرو شما می توانید مبلغی را ابتدا و یا در چند قسط پرداخت کنید. همه اینها به توافقات شما با فروشنده اتومبیل مربوط می شود. مثلا اگر شما بودجه معادل ۴۰۰ هزار تومان داشته باشید تنها می توانید خوردو تیبا یا ساینا یا پراید صفر بخرید. یا اگر بخواهید با این بودجه خودرور پژو صفر بخرید ناچارید که مدل های پایین تر با میزان کارکرد بالاتر را انتخاب کنید.

نوع وسیله نقلیه : نوع وسیله نقلیه به شما نشان می دهد که چه نوع خودردو خاجی یا داخلی می خواهید خریداری کنید. برای خرید خودرو خارجی مانند جک، هیوندا، بی.ام.و و یا بنز نیاز بودجه بالاتر دارید. برای بسیاری از خودروهای داخلی میزان بودجه کمتری نیاز است. اینکه چه نوع خودرو مد نظرشما باشد یکی از مهمترین معیارهای شما است. ممکن است شخصی تعیین کد که می خواهد خوردرو پژو ۲۰۶ بخرد و سال ساخت میزان کارکرد و یا سایر معیارهای برایش مهم نیست. فقط می خواهد حتما پژو ۲۰۶ یا پژو ۲۰۷ باشد. این معیار با توجه به نوع استفاده شما و قصد شما از خرید و یا مدت نگهداری آن و همچنین شرایط بودجه ای شما نشان می دهند که این معیار نسبت به سایر ۹ معیار دیگر در چه رتبه این قرار می گیرد.

مصرف سوخت : خودرو ها مصارف سوخت بالایی دارند در این گروه شما می توانید تعیین کنید که خودررو شما تک سوز (تنها مصرف بزنزین) و یا دوگانه باشد. این معیار در میزان مصرف سوخت و نوع استفاده شما بسیار مهم است. افرادی که م یخواهند از خوردرود برای درآمدزایی استفاده کنند می توانند از خوردور دوگانه را ترجیح دهند. افرادی که خودرو برای خانواده و مصرف شخصی با رفت و آمد کم نیاز دارند ترجیح می دهند خودرو تک سوز استفاده کنند. اینکه اتوموبیل شما برقی و یا هیبریدی و یا سوخت فسیلی باشد باز به انتخاب این معیار مربوط است. پس بسته به اینکه مصرف سوخت شما چه میزان است می توانید به این معیار نسبت بسیار مهم (عدد ۹ ) در مقابل مثلا معیار قیمت (امتیاز ۸) بدهید. این مورد البته به اینکه در طول سال چه میزان بین شهرهای مختلف رفت و آمد دارید می تواند متفاوت باشد. در این مورد فاصله تمام شهرهای کشور در عددایکس آمده است.

ایمنی : ارزشی معیار ایمنی خودرو برای شما دارد باز به نوع مصرف شما بسیتگی دارد. اگر خودرویی برای کار  در اسنب و یا کار مسافرکشی می خواهید شاید درجه ایمنی مهم نباشد. برخی افراد برعکس به خودروهایی که برای کار می خواهند ایمنی مهمتری در نظر می گیرند.

اعتبار برند: اینکه اتومبیل شما از چه برندی باشد می تواند در مقابل قیمت و سایر خصوصیات و معیراهای خودرو اهمیت داشته باشد. گاهی برخی افراد و خانواده ها ترجیح می دهند سمند مدل پایین بخرند تا اینکه پراید صفر خریداری کنند. این معیار به شما کمک می کند بهتر در مورد اعتبار برند خودرد تصمیم گیری کنید. این مورد همچنین بستگی به این دارد که این ماشین را برای سرمایه گذاری و کسب سود فروش می خواهید یا برای مصرف خانوادگی و یا درآمدزایی. هر کدام از اینها نشان می هد که کدام معیار برای شما مهمتری از ۹ معیار دیگر است.

قابلیت فروش مجدد و نقدشندگی: برخی خودرو ها تقاضای بیشتری در بازار دارند و براحتی قابل فروش هستند. برای مثال خودروهای پراید مدل بالا دارای نقدشوندگی بالایی در ایران است. اما جک یا ام وی ام نقدشوندگی کمتری دارند. بنز و مدل هایی مانند لامبورگینی نقدشوندگی بسیار پایینی دارند بطوری که مشتریان خاص و بسیاری کمتری دارند. برای فروش این خودرورهای خارجی باید ماه ها و روزها صبر کنید تا بتوانید آن را بفروشید و تبدیل به پول نقد کنید.

مبلمان و راحتی: راحتی داخل خودرو و یا اتاق وسیله نقلیه برای بسیاری از افراد از سال ساخت و یا برند مهمتر است. بسیاری از اشخاص ماشین تارا و یا ۲۰۷ را بدلیل اتاق راحت و زیبای آن به خودرورهای مقاوم ترجیح می دهند. این که این ماشین را به منظور سرمایه گذاری و یا درآمدزایی می خواهد و یا برای مصرف شخصی خانواده می تواند به شما نشان دهد که این معیار نسبت به ۹ معیار دیگر چقدر اهمیت دارد.

عملکرد فنی : در ایران عملکرد فنی وسیله نقلیه بسیار مهم است. بسیاری از افراد ترجیح می دهند از اتومبیلی استفاده کننند که کمتر خرج بالا بیاورد. اینکه چه نوع خودرو می تواند مخارج جانبی مانند تعمیرات مصرفی مثل تعمیر دیسک و صفحه، تعمیر دینام، تعویض زود به زود لاستیک و غیره  کمتری داشته باشد اهمیت زیادی دارد. برخی اشخاص برای رفاه خانواده ترجیح می دهند وسیله نقلیه پر استهلاک و چندسال کارکرد بخرند ولی ایمنی و برند بهتری داشته باشد.

هزینه نگهداری هزینه بیمه: هزینه های جانبی و هزنیه های نگهداری یک معیار بسیار مهم در انتخاب نوع و برند خودرو است. برای مثال هزینه تویض روغن برخی اتوموبیل های خارجی تا حدود ۱۰ برابر خودروهای داخلی است. این هزینه ها می تواند در مقابل رفاهی که برای فرد فراهم می کند ترجیح داده شود. این موضوع شامل بیمه بدنه بیمه شخص ثالث و همچنین سایر هزینه های جانبی می شود.

روش کار با ابزار اکسل AHP خرید خودرو

ابزار AHP انتخاب خودرو به شما کمک می کند بتوانید معیارها را یک به یک بررسی و تعیین تکلیف کنید. این ابزار علاوه براین به شما کمک می کند همه گزینه ها را یک به یک وارد کنید و با توجه به شرایط و خصوصیات آنها مشخص کنید. در مرحله بعد نرم افزار AHP اکسل بطور خودکار همه محاسبات را انجام می دهد و به شما می گوید که کدام مورد برای شما بهترین است.

این ۱۰ معیار مهم و همچینی سایر معیارهایی که در اینجا آوردیم شامل همه معیارها نمی شود. شما می توانید با توجه به شرایط خاص خود و دانش تجربه خود معیارهایی را به این لیست اضافه کنید و یا از آن حذف کنید.

انواع برند ها

در لیست زیر برخی از مهترین اتومبیل های داخلی و خارجی بازار ایران آمده است. شما می توانید بسیاری از خودروهای دیگر را به این فهرست اضافه کنید. مهمترین برندهای خودرو در بازار ایران عبارتند از: پراید، سمند، پژو، ساینا، تیبا، دنا، شاهین، بهمن، جک، هیوندا، هایما، کیا، ام وی ام، مزدا، تارا، نیسان، شورلت، ال ۹۰، کولیوس، کی ام سی، بنز، بی ام و، لامبورگینی، بوگاتی، پورشه، ولوو، و سایر خودروهایی که در این لیست نیامده اند.

معامله گر

یک معامله گر خوردو و یا یک مدیر نمایشگاه باید علاوه براینکه به این معیارها مسلط باشد باید جنبه های فنی وسایل نقلیه را بشناسد. همچنین این افراد باید با انواع برند ها و مدل ها آشنا باشند و بدانند که هر کدام چه آپشن ها و امکاناتی دارند. همه اینها به تغییر این معیارها کمک می کند. شرایط این موضوع با توجه به هوش هیجانی افراد متفاوت است.

خلاصه

خلاصه کلام اینکه شما با توجه به شرایط خاص خودتان و همچنین با توجه به شرایط خاص بازار اتومبیل یک لیست از معیارها و یک لیست از خودروهایی که برای فروش گذاشته اند را در دست دارید. اینجا چطور باید بین همه این معیارها و گزینه های موجود انتخاب کنید. این موضوع کمی سخت است که با ذهن انسان بسیار کار پیچیده و خسته کننده ای است. برای همین منظور میتتوانید از ابزار AHP اکسل آماده برای دسته بندی همه این معیارها و گزینه ها استفاده کنید.

در تکمیل این فهرست و تعیین اهمیت معیارهای فوق می توانید از نظر کارشناسان و یا دوستان استفاده کنید.

اگر شما نمایشگاه خودرو دارید و یا در کار خرید و فروش و سرمایه گذرای ماشین هستید این نرم افزار excel تصمیم گیری سلسله مراتبی می تواند یک ابزار ضروری و لازم برای کار شما باشد.

Share:

ارسال یک در تیکت پاسخ جدید آمد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

آموزش مقدماتی اکسل

در این ویدئوی آموزشی، اکسل از صفر بطور بسیار آسان و فوری آموزش داده شد. در این فوری آموز می توانید در کمتر از یک ساعت نرم افزار مایکروسافت اکسل (Microsoft Excel) را خیلی سریع یاد بگیرید. در این آموزش ویدئویی سعی نمودیم یک پروژه اکسل را در امور پولی و اقتصادی توضیح دهیم. بعد

398,000 ریال

نقشه انواع تیپ خاک کشور

خاک ها یکی از منابع ارزشمند طبیعی هستند که اهمیت ویژه ای در کشاورزی و زراعت ایفا می کنند. انواع خاک ها موجب رشد پوشش گیاهی و حفظ حیات موجودات گیاهی و جانوری می شوند. این محصول یک فایل گوگل ارث با فرمت kmz kml است که بعد از خرید و دانلود انواع تیپ های

578,000 ریال

قالب آماده پاورپوینت بخش های مدل کسب و کار

در این پاور پویننت بخش های استاندارد مدل کسب و کار آماده سازی شده است. شما می توانید اطلاعات کسب و کار و حرفه خود را در این قسمت وارد کنید و این پاور را متناسب با کسب و کار خود برای سرمایه گذاری، دریافت وام، جذب سرمایه گذار و شریک، یا معرفی خود استفاده

379,000 ریال