در این نوشته بعد از تعاریف ” اجتماعی” و اهمیت روابط در جامعه به موضوع پایگاه های اجتماعی اعضای جامعه و تاثیرگذاری برخی افراد بر تعداد بیشتری از افراد پرداختیم. توان تاثیرگذاری هر فرد به افراد بیشتری در جامعه از ابعاد فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، و شخصیتی می توان کلاس اجتماعی شخص را نشان بدهد. مهمترین دیتا ها و ابزارهایی اجتماعی و همچنین مقالات مفید را در اینجا معرفی کردیم. بعد از تعاریف “کلاس اجتماعی” که نشان دهنده مکان قرار گیری در پایگاه اجتماعی است، راه های تاثیر روابط در جامعه مشخص شد که برای همه ضروری است تا از این راه به آگاهی برسند. دیتا و ابزارهای هوش شخصیتی و اجتماعی برای ارتقاع آگاهی عمومی معرفی شدند.
تعریف اجتماعی
بعد اجتماعی هر چیزی درباره موضوع بررسی ارتباطات جمعی و گروهی افراد باهم در یک جامعه است. زندگی همه مردم در جامعه بر پایه ارتباطات بین افراد آن جامعه شکل می گیرد. زندگی اجتماعی به معنی تامین نیازها و خواسته های هر فرد برای بقا و ادامه زندگی از طریق روابط افراد جامعه با سایر اعضای آن جامعه و با نهاد ها و گروه های آن اجتماع است.
جامعه شناسی به عنوان یک علم مستقل به موضوعاتی مانند خانواده، طبقات یا کلاس های اجتماعی، و نهاد های اجتماعی می پردازد و روابط بین هر کدام از این عناصر را بررسی می کند.
روابط در جامعه
همه انسان ها با رابطه می توانند در یک جامعه شهری یا روستایی یا عشایری زندگی کنند. همه انسان ها فقط در صورتی می توانند در یک گروه یا تیم عضو باشند که قادر به حداقل برقراری ارتباط باشند. هرچه دامنه این ارتباطات در یک تیم و گروه بیشتر باشد موجب تقویت استحکام دورنی آن یا برعکس در صورت روابط شکننده موجب نابودی آن می شود.
در هرسازمان یا نهادی افراد براساس روابط ساختار یافته رسمی در یک دست و روابط غیر رسمی در دست دیگر عمل می کنند. بدون این روابط هیچ نهاد یا گروهی در جامعه نمی تواند به نقش خود عمل کند. در اینجا خانواده به معنی افرادی است که با هم زندگی مشترک و روابط نسبی و سببی دارند و در منابع مالی و مخارج مشترک عمل می کنند.
در قرن حاضر زندگی جمعی و کسب درآمد و جایگاه اجتماعی به طور بسیاری چشمگیرتر از هر زمانی به روابط اجتماعی وابسته است. هرچه فردی روابط و دنبال کنندگان بیشتری داشته باشد می تواند اشخاص بیشتری را تحت تاثیر قرار دهند و رفتار جمعی را کنترل کند. توانایی تصمصم گیری افراد نیز از روباط ساختاری یا قانونی می آید که به فرد این امکان را می دهد که با تصمیمات خود سطح وسیع تری از افراد جامعه را متاثر کند و رفتار توده بزرگتری از مردم را هدایت و کنترل کند.
در این موضوع می توان گفت ارتباط قوی بین بخش درونی هر جامعه با بخش بیرونی آن وجود دارد. میزان و کیفیت تاثیر گذاری جمعی بر قدرت ارتباط بین خصوصیات درونی و بیرونی هر جامعه دارد. به قول دومینوی فرانسوی “جامعه ای که از درون قوی و غنی باشد، نگران آنچه بیرون از اوست نخواهد بود”. تحولات اجتماعی و تغییر پایگاه اجتماعی افراد در جامعه می تواند بسته به پارامترهای درونی آن جامعه انجام شود. در این خصوص مدل فرهنگی هافستد نشان می دهد که چطور خصوصیات فرهنگی یک جامعه می تواند زمینه تغییر در اختلافات طبقاتی، توسعه فردی، و رفاه مردم آن جامعه را فراهم کند.
با کلاس یا بی کلاس
کلاس اجتماعی به پایگاه اجتماعی هر فرد در جامعه اشاره دارد. وقتی گفته می شود فلان شخص انسانی ” باکلاسی” است این کلمه به معنی این است که از پایگاه اجتماعی بالاتری برخوردار است. پایگاه اجتماعی از نظر میزان و کیفیت روابط افراد با سایر افراد و نهاد ها در جامعه به وجود می آید. هرچه یک خانواده در تصمیم گیری برای افراد بیشتری در جامعه نقش داشته باشد کلاس بالاتری دارد. افراد کلاس بالای جامعه معمولا از راه ها متفاوت برای تعداد زیادی از سایر افراد تصمیم گیری می کنند یا مسیر زندگی افراد جامعه را تغییر می دهند. افرادی که پول زیادی دارند با مدیریت دارایی های خود می توانند زندگی افراد بیشتری را تحت تاثیر قرار دند. شهرت افراد باعث می شود مردم بیشتری از آنها حرف شنوی داشته باشند و نظرات آنها روی رفتار سایرین تاثیر بگذارد. منابع قدرت و حاکمیت نیز موضوعی است که براین تاثیرگذاری در جامعه اهمیت می دهد. تمام این ابعاد موجب می شود فردی در پایگاه اجتماعی بالاتری قرار گیرد.
از بعد اقتصادی، افراد باکلاس تر منابع و امکانات بیشتری برای رفتار ها و اقدامات خود در اختیار دارند که این خود به آنها قدرت تاثیر گذاری برا افراد بیشتری را در جامعه می دهد. در نقطه مقابل آن افراد “بی کلاس ” که گاهی به معنای بد و ناپسند استفاده می شود به معنی این است که فردی طبقه اجتماعی پایینی دارد و نمی تواند بر دیگران تاثیر بگذارد. بی کلاس بودن شاید کلمه ای است که به اشتباه استفاده می شود. اما در عمل نشان می دهد یک فرد از پایگاه اجتماعی لازم برخوردار نیست و نمی تواند برای سایرین تصمیم گیری کند.
معمولا در هر جامعه چه جامعه انسانی و چه جامعه جانوران افراد باکلاس می توانند زندگی سایرین را تحت تاثیر قرار دهند و افراد بی کلاس نمی توانند برای بقیه تصمیم گیری کنند و محکوم به پذیرش نظرات و تصمیمات دیگران هستند. این تصمیمات می تواند ناشی از شهر یک فرد، منابع ثروت و پول یک فرد، کاریزماتیک و شخصیتی، یا منابع حاکمیتی و توانایی مدیریتی یک فرد باشد. در میان انسان ها مهارت هایی مانند هوش هیجانی و همچنین مهارت های بین فردی نقش تعیین کننده ای در ارتقا پایگاه اجتماعی و موقعیت فرد در جامعه دارد.
ابزارهای اجتماعی
در اینجا برخی از مهمترین ابزارها و دیتاهای را که موجب ارتقای آگاهی عمومی مردم جامعه می شود را معرفی می کنیم. برخی از ابزارها و دیتاها می تواند موجب بهبود روابط افراد در جامعه و همچنین ارتقا کیفیت زندگی جمعی شود. هرچه افراد ظرفیت ذهنی و آگاهی عمومی بیشتری در جامعه داشته باشند، همه ما میتوانیم بطور چتری از این امر منتفع شویم و رفاه برای کل جامعه تامین شود.