مدیریت کسب و کار به معنی ترکیب کردن مهارت های ارتباطی، حل مساله، مدیریت زمان، و برنامه ریزی و سازماندهی عملیاتی در سطح عالی است. در واقع مدیریت کسب و کار نشان دهنده مهارت در مدیریت منابع، زمان، و نیروهای انسانی یک سازمان در جهت کسب موفق اهداف سازمانی است. وظیفه مدیران کسب و کار ها این است که مطمئن شوند سازمان آنها بطور موثر، بدرستی و با بهترین سوددهی ممکن عمل میکند.
در این نوشته به مهمترین مهارت ها و دانش مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک مدیر کسب و کار موفق را توضیح می دهیم. یادگیری این مهارت ها فرصت های شغلی زیادی را برای شما فراهم می کند و مدیران و کارمندان را برای محیط اقتصادی امروز که شتابان درحال تغییر است، آماده می سازد. در ادامه برخی از مهمترین محورهای مدیریت کسب و کار آمده است.
کارشناسی ارشد مدیریت ;کسب و کار (MBA) چیست؟
کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار (MBA) یک مدرک تحصیلات تکمیلی است که آموزش های نظری و عملی را برای مدیریت کسب و کار یا سرمایه گذاری ارائه می دهد. رشته دانشگاهی MBA طراحی شده است تا به فارغ التحصیلان کمک کند تا درک بهتری از عملکردهای مدیریت کسب و کار داشته باشند. کارشناسی ارشد مدیریت شغلی (MBA) یک مدرک تحصیلات تکمیلی معتبر است که نمای کلی از شیوه های تجاری کلیدی را ارائه می دهد و توسط کارفرمایان برتر بسیار ارزشمند است.
اگر به تجارت علاقه دارید و می خواهید از معلمان مجرب بیشتر بیاموزید، MBA یک قدم ایده آل است. کسب این مدرک می تواند باعث ایجاد حقوق بالاتر بشود، شهرت شما را در این زمینه افزایش دهد و شما را با شبکه ای از مخاطبین تجاری و بیزنسمن ها مرتبط کند.
محورهای اصلی مهارت های مدیریت کسب و کار که شامل مهارت ها و فنون متعددی است در این قسمت آمده است. این مهارت ها به توانمندی ما در زمینه مدیریت پروژه، مدیریت فروش و بازاریابی، حسابداری و صورت های مالی، مدیریت اداری، تحلیل دیتاها و پردازش اطلاعات است (+).
مهمترین مباحث یادگیری مهارت های تبدیل شدن به مدیر کسب و کار موفق در پایین آمده است.
مهارت حسابداری
ارتباطات کاری و روابط اجتماعی
اخلاق در کسب و کار و اخلاق حرفه ای
استراتژی کسب و کاری
تحلیل دیتا و اطلاعات
اقتصاد و مبانی علم اقتصاد
امور مالی
مهارت های رهبری
بازاریابی و فروش
عملیات و اجرای برنامه ها
برخی از مهمترین این سرفصل ها و مهارت ها در ادامه آمده است.
آموزش اقتصاد ویژه مدیران
- درک مفاهیم عرضه و تقاضا در بازار (مفهوم فروش و خرید در بازار +، پیش بینی فروش در آینده +)
- درک رفتار مشتریان (درک رفتار خریداران و مصرف کنندگان برای ارتقای مهارت فروش +، مهارت فروش)
- شاخص های اقتصاد خرد
- شخص های اقتصاد کلان
حسابداری ویژه مدیران
- درک روش های ارزشگذاری مالی
- ارزش زمانی پول
- درک جریان نقدی سازمان
- زمان بندی خرید
- زمان بندی فروش
- زمان بندی پس انداز و سرمایه گذاری
- طراحی نقشه راه سرمایه گذاری
اصول مدیریت سازمان
- ویژگی ها و ابعاد یک سازمان
- نقش و عملکرد مدیریت در سطوح سازمان
- تصمیم گیری صحیح در حوزه مدیریت
- چالش های مدیریتی
- رویکرد POSDCORB
- درک استراتژی های طراحی سازمان
- کنترل و نظارت به فرایند اجرایی
مدیریت منابع انسانی
- استخدام براساس تیپ های روانشاختی افراد و رفتارشناسی اشخاص
- طراحی چارت سازمانی و چیدمان صحیح افراد در سازمان
- تنظیم سیستم پاداش و مزایا
- تجزیه و تحلیل داده های سرمایه های انسانی
- جانشین پروری در سازمان
- جایگزینی کارکنان
- برنامه ریزی برای توسعه و آموزش کارکنان
مدل کسب و کار (Business Model)
- اصول طراحی مدل کسب و کار
- تنظیم طرح توجیهی
- ارزشگذاری پیشنهادی
- ایجاد، حفظ و نوآوری در خلق ارزش پیشنهادی
- استراتژی های مدیریت کسب و کار
اصول و مهارت های بازاریابی
- درک پرسونای مشتری
- مفهوم ارزش پیشنهادی در بازاریای
- نزدیک بینی در بازاریابی
- شیوه های معرفی در بازارهدف
- مفهوم STP در بازاریابی
- بخش بندی بازار، هدف گیری بازار، جایگاه یابی در بازار
- درک بازاریابی ترکیبی
- درک اصول و فنون قیمت گذاری
- روش ها و تکنیک های تبلیغات
- خلاقیت در تبلیغات
- مدیریت تجربه خرید مشتریان
- ایجاد وفاداری در مشتریان
تجارت الکترونیک
- اصول و تکنیک های سئو
- طراحی مدل کسب و کار براساس اصول تجارت الکترونیک
- درک اصول، روش ها، و تکنیکهای دیجیتال مارکتینگ
- درک پرسونا persona در تجارت آنلاین
- ابزارهای چندرسانه ای در دیجیتال مارکتینگ
- روشهای تولید محتوا
- استفاده از هوش مصنوعی در تولید محتوا
- خلاقیت در تولید محتوا
مدیریت استراتژیک
- ایده های نوآورانه و خلاقانه برای طراحی استراتژی
- تعریف ماموریت سازمان
- طراحی چشم انداز آتی سازمان
- تعریف و تجسم هدف استراتژیک
- طراحی اهداف کوتاه مدت و بلندمدت در جهت رسیدن به هدف استراتژیک
- تعریف ماموریت، اهداف، خط مشای، دستورالعمل ها، و راهکارها
اصول و فنون مذاکره موثر
- درک اصول مذاکره
- تعریف اهداف مذاکره
- ترسیم چهارچوب مذاکره
- زبان بدن
- هوش هیجانی در مذاکره
رفتار سازمانی
- درک رفتار فردی و رفتار سازمانی
- مدل های رفتار سازمانی
- فنون انگیزشی، تیمی، تصمیم گیری، و ارتباطی
- رفتار سازمانی برای ایجاد فرصت
- رفتار سازمانی برای بهبود شرایط
- درک مفاهیم مدیریت استرس، مدیریت زمانی
- درک رفتار بین فردی و تعارضات در سازمان
- روش های ایجاد و حفظ فرهنگ سازمانی
- استراتژی های متناسب با موقعیت