شهر دوستدار کودک شهرکرد


در ادامه خلاصه ای از طرح شهر دوستدار کودک و همچنین شهر دوستدار کودک شهر شهرکرد مطابق شیوه نامه ابلاغی سازمان شهرداری ها و دهیاری های کل کشور آمده است.

پیشگفتار

پیش بینی می شود که تا سال ۲۰۵۰، حدود ۷۰ درصد کودکان در جهان در شهرها زندگی خواهند کرد. کودکان و نوجوانان به عنوان قشر مهم جامعه شهري هستند که در نظام برنامه‌ريزي شهري امروز و طرح‌هاي توسعه شهري، توجه چنداني به شرایط زندگی و نيازهاي آنان نشده است. ابتکار شهر های دوستدار کودک که از سال ۱۹۹۶ در جهان آغاز شد سعی دارد در عصری که جهان به سمت شهری شدن بیشتر و تمرکززدایی حرکت می کند، بتواند به چالش های تحقق حقوق کودکان در فضاهای شهری پاسخ بدهد. هدف این برنامه در جهان از جمله توسط یونیسف سازمان ملل متحد این است که جوامع محلی امن، فراگیر، و مسئول در مقابل نیاز های زندگی کودکان و نوجوانان ایجاد کند. در عصر حاضر که سیاره زمین به فضایی شهری تبدیل می شود، اهمیت تاثیرات تصمیم گیری های جوامع محلی بر زندگی کودکان مورد توجه بیشتری قرار گرفته است. این وظیفه مهم در سال های اخیر علاوه بر دولت ها، توسط بسیاری از شهرداری ها و واحدهای مدیریت محلی مورد اجرا در آمده است که هدف آنها حمایت از آسیب پذیرترین قشر شهروندان و آینده سازان شهرها یعنی کودکان و نوجوانان است. شهر دوستدار کودک شهری است که در آن خواسته‌های کودک در اولویت قرار گرفته و شرایط اجتماعی، فرهنگی و معماری شهر همسو با نیاز آن‏ها است و حقوق کودکان در سیاست‌ها، قوانین، برنامه‌ها و بودجه ریزی ها لحاظ می‏شود. رویکرد «شهر دوستدار کودک» شهر را به سمتی سوق می‏دهد که در آن کودکان نقش مؤثری در برنامه ریزی ها و اجرای برنامه ها در شهر خود داشته و نظرات آن‏ها در تصمیمات شهری در نظر گرفته می شود و خانواده‌ها و اجتماع نیز موظف هستند کودکان را در مسائل مهم و تصمیم‌گیری‌ها مشارکت بدهند. در واقع شهر دوستدار کودک، مکانی است که کودکان در آن احساس امنیت و آرامش می‌کنند و قادر هستند به کاوش و یادگیری در مورد فضاهای پیرامون خود بپردازند. بنابراین، شهر دوستدار کودک شهری است که برای همه شهروندان مناسب است.

اطلس‌ شهري کودکان و نوجوانان به‌ عنوان سند تصمیم‌ گیري و سیاست‌ گذاريِ توسعه‌ شهرهاي دوستدار کودك در تمامی‌ شهرهاي کشور، مبناي تهیه‌ تمامی‌ طرح ها، برنامه‌ ها و اقدامات توسعه‌ شهر دوستدار کودك در چارچوب دستورالعمل‌ شهرهاي دوستدار کودك و راهنماي ملی‌ توسعه‌ شهر دوستدار کودك قرار می‌ گیرد. اطلس‌ شهري کودکان و نوجوانان به‌ دنبال انسجام بخشی‌ به‌ فعالیتهاي شهرداري ها در چارچوب دستورالعمل‌ شهرهاي دوستدار کودك در خصوص نحوه سنجش‌ وضعیت‌ موجود زندگی‌ کودکان و نوجوانان از هر قشر سنی‌ و جنسی‌ و با هر سطح‌ از توانایی‌ جسمی‌ و ذهنی‌ از نظر دسترسی‌ به‌ انواع خدمات شهري است‌ و برآورد نیازهاي کودکان و نوجوانان در شهرهاي مختلف‌ کشور به‌ منظور تعیین‌ دقیق‌ کمبودها و مشکلات جهت‌ رفع‌ آنها در برنامه‌ هاي شهر دوستدار کودك است‌. اطلس شهری شهر دوستدار کودک شهرکرد مطابق با شیوه نامه فوق در ۱۵ فصل تهیه شده است که شامل بخش های معرفی شهر شهرکرد، برنامه های دستگاه های اجرایی، خصوصیات جمعیتی، شرایط آموزشی، کیفیت زندگی کودکان، سلامت، مباحث حقوقی، مشارکت کودکان، امکانات و خدمات برای کودکان، کودکان کار، طرح های شهری، و ابزارها و تدارکات لازم برای بروزرسانی و پایش آن می باشد. 

فرایند اجرایی این طرح حاضر توسط دانشگاه اصفهان به عنوان مشاور طرح، شامل سه مرحله کلی جمع آوری اطلاعات و داده های مربوط از نهاد ها و دستگاه های اجرایی، تشکیل ژئودیتابیس و آماده سازی جداول و لایه ها در GIS شهردوستدار کودک، تهیه نقشه ها و جداول خروجی و تنظیم گزارش اطلس طرح است. در فصل های بعدی، نقشه ها و نمودارهای مربوط به ابعاد و موضوعات فوق در این اطلس ارایه و بررسی شده است. در این اقدام، تیم مشاور به بیش از ۲۵ دستگاه اجرایی و ادارات یا نهاد های تابعه آنها مرجعه نموده است و بخش قابل توجهی از اطلاعات مربوط به فرایند اجرایی گردآوری شده است. در مرحله بعد بانک اطلاعات مکانی (GeoDataBase) استاندارد طرح تهیه شده است که می تواند مبنای استاندارد واحدی برای سایر شهرداری های کشور در  اجرای این طرح باشد. داده ها بعد از گردآوری پالایش شده و پردازش های مکانی و آماری آنها صورت گرفته است. نتیجتا، فصول طرح تهیه و نقشه های خروجی و نمودار ها و جداول تنظیم شده است.

از جمله مشکلات و معضلات این بخش عدم همکاری سازنده دستگاه های اجرایی فوق با کارفرمای محترم جهت در اختیارگذاشتن داده ها و اطلاعات مربوطه بوده است. بسیاری از سازمان ها و ادارات کل استانی و شهری به دلایل مختلف تلویحا یا صریحا در مکاتبات با کارفرما از ارائه اطلاعات اجتناب کردند و با پیگیری های مصرانه تیم مشاور نیز این امر میسر نشده است. مکاتبات صورت گرفته با دستگاه های اجرایی و نهاد های شهرکرد در خصوص موجود نبودن برخی داده ها یا محرمانگی اطلاعات در پیوست ب گنجانده شده است. لذا، در این طرح بسته به درجه همکاری دستگاه های اجرایی استان چهارمحال و بختیاری و شهر شهرکرد این اطلاعات گردآوری شده است. همچنین، در تدوین این فصول در تمام مراحل نظرات و پیشنهادات کارشناسان فرهیخته شهرداری شهرکرد و داوران محترم لحاظ شده است و تمام بخش ها با توافق و نظرات جمعی کارشناسان محترم شهرداری و کارشناسان مشاور در چندین جلسه در شهرداری شهرکرد طراحی و تنظیم شده است. به همین منظور در اینجا جا دارد از همکاری سازنده شهرداری با این مشاور کمال سپاسگذاری به عمل آید. همچنین لازم است در اینجا از نظرات عالمانه و متخصصانه داوران محترم در بهبود این گزارش و نقشه ها  کمال تشکر را به عمل آوریم.

در تهیه فصول و سرفصل های طرح از یک طرف دستورالعمل شیوه نامه رعایت شده و سعی شد محتویات و نقشه ها از چارچوب آن خارج نگردد و از سوی دیگر محدودیت داده ها و اطلاعات موجود و در دسترس و شرایط منحصر به فرد شهرکرد در نظر گرفته شده است. از این رو، حجم فصل ها و محتویات کاملا با توجه به این دو معیار تنظیم شده است. لازم به ذکر می دانیم اشاره کنیم با توجه به محدودیت های شیوه نامه و همچنین محدودیت های دسترسی به اطلاعات، تحلیل هایی توسط مشاور انجام شده است که خارج از چارچوب شیوه نامه انجام شده است. به همین منظور و برای اینکه ساختار گزارش طرح از چهارچوب شیوه نامه خارج نگردد، این تحلیل ها و مباحث در پیوست الف این گزارش گنجانده شده است. 

در ادامه فهرست محتویات این طرح و کتابچه راهنمای آن آمده است.

 
پیشگفتار. ۳
فصل اول : ۸
معرفی کلی شهر، خلاصه تاریخچه شکل گیری و اقلیم. ۸
۱-۱: مقدمه فصل اول. ۹
۱-۲: موقعیت شهر شهرکرد. ۱۰
۱-۳: تاریخچه شهرکرد. ۱۷
۱-۴: شرایط اقلیمی شهرکرد. ۲۳
۱-۲: کلیات مطالعات شهر دوستدار کودک… ۲۹
۱-۶: تعاریف… ۳۱
کودک… ۳۱
محیط شهری.. ۳۲
زندگی کودکان در محیط شهری.. ۳۳
۱-۷: شهر دوستدار کودک… ۳۵
۱-۸: اساسنامه شهر دوستدار کودک… ۳۷
۱-۹: نظریه ها پیرامون شهر دوستدار کودک… ۳۸
نظریه شناختی- ادراکی پیاژه ۳۸
نظریه ویگوتسکی.. ۳۹
نظریه تکامل روانی-اجتماعی اریک اریکسون. ۴۰
نظریه تأثیر محیط بر رفتار راپاپورت.. ۴۱
نظریه مشارکت کودکان و مدل هارت.. ۴۱
تاریخچه شهر دوستدار کودک… ۴۳
۱-۱۰: تجارب جهانی.. ۴۳
۱-۱۱: تجارب ایران. ۴۶
۱-۱۲: ضرورت اجرای شهر دوستدار کودک… ۴۶
۱-۱۳: پیشینه پژوهش ها ۴۸
شیوه نامه تهیه اطلس شهر دوستدار کودک وزارت کشور. ۵۲
شهر دوستدار کودک شهرداری شهرکرد. ۵۳
۱-۱۴: نتیجه گیری.. ۵۴
فصل دوم : ۵۶
بررسی برنامه های جاری و آتی دستگاه های تاثیرگذار بر کودک و نوجوان و تهیه روند کاری.. ۵۶
۲-۱: مقدمه فصل دوم. ۵۷
۲-۱۴: اطلاعات دستگاه های اجرایی.. ۵۸
۲-۱۵: مراحل اجرایی طرح در فاز GIS. 66
۲-۱۶: مهمترین دستاورد های طرح. ۶۷
۲-۱۷: پیوست فصل ۲. ۷۱
فصل سوم : ۷۹
بررسی ویژگی های جمعیت شناختی مرتبط با کودک و نوجوان. ۷۹
۳-۱: مقدمه فصل سوم. ۸۰
۳-۲: مشخصات جمعیتی شهرکرد. ۸۱
۳-۳: توزیع جغرافیایی جمعیت.. ۸۶
فصل چهارم : ۱۵۴
بررسی ویژگی های آموزشی، نحوه توزیع فضاهای آموزشی و دسترسی کودکان به خدمات آموزشی و پرورشی…. ۱۵۴
۴-۱: مقدمه فصل چهارم. ۱۵۵
فصل پنجم : ۱۸۴
کیفیت زندگی کودکان. ۱۸۴
۵-۱: مقدمه فصل پنجم. ۱۸۵
۵-۲: پراکنش جغرافیایی انواع خدمات.. ۱۸۶
فصل ششم : ۲۰۵
سلامت، بهداشت و تغذیه. ۲۰۵
۶-۱: مقدمه فصل ششم. ۲۰۶
۶-۲: نقشه ها سلامت ، بهداشت تغذیه. ۲۰۶
فصل هفتم : ۲۱۳
مباحث حقوقی و قضایی مرتبط با کودک… ۲۱۳
۷-۱: مقدمه فصل هفتم. ۲۱۴
۷-۲: نقشه های حقوقی و قضایی مربوط به کودکان. ۲۱۴
فصل هشتم : ۲۱۸
مشارکت کودک… ۲۱۸
۸-۱: مقدمه فصل هشتم. ۲۱۹
۸-۲: نقشه های مشارکت کودکان. ۲۱۹
فصل نهم : ۲۲۴
ایمنی حمل و نقل کودکان به مراکز مختلف خدماتی، رفاهی و تاسیسات و تجهیزات شهری.. ۲۲۴
۹-۱: مقدمه فصل نهم. ۲۲۵
۹-۲: نقشه های مرتبط با ایمنی حمل و نقل. ۲۲۵
فصل دهم : ۲۴۱
کودکان خلاق و نابغه. ۲۴۱
۱۰-۱: مقدمه فصل دهم. ۲۴۲
۱۰-۲: نقشه های مربوط به وضعیت کودکان خلاق و نابغه. ۲۴۲
فصل یازدهم. ۲۴۴
اتاق های مادر و کودک… ۲۴۴
۱۱-۱: مقدمه فصل یازدهم. ۲۴۵
۱۱-۲: نقشه های مربوط.. ۲۴۵
فصل دوازدهم. ۲۴۷
کودکان کار. ۲۴۷
۱۲-۱: مقدمه فصل دوازدهم. ۲۴۸
۱۲-۲: نقشه های کودکان کار. ۲۴۸
فصل سیزدهم. ۲۵۱
گروههاي مردم نهاد و فعال در حوزه حقوق کودك و نوجوان. ۲۵۱
۱۳-۱: مقدمه فصل سیزدهم. ۲۵۲
۱۳-۲: نقشه ها سمن ها ۲۵۲
فصل چهاردهم. ۲۵۵
پروژه های بزرگ شهری و تاثیر آن بر کیفیت زندگی کودکان و نوجوانان. ۲۵۵
۱۴-۱: مقدمه فصل چهاردهم. ۲۵۶
۱۴-۲: طرح راه آهن پروژه راه‌آهن مبارکه، سفیددشت، شهرکرد. ۲۵۷
۱۴-۳: طرح های تقاطع های غیرهمسطح. ۲۵۹
۱۴-۴: طرح های شهری.. ۲۶۱
۱۴-۵: طرح شهرک فناوری.. ۲۶۳
فصل پانزدهم. ۲۶۴
پیش‌ بینی‌ ساز و کار لازم براي به‌ روز رسانی‌ اطلس‌ و تدارك ابزارهاي فنی‌ و تشکیلاتی‌ مورد نیاز براي به‌ روز رسانی‌ و پایش‌ ۲۶۴
۱۵-۱: مقدمه فصل پانزدهم. ۲۶۵
۱۵-۲: سازوکار بروزرسانی.. ۲۶۵

برای آشنایی بیشتر با طرح شهردوستدار کودک شهرکرد به گزارش آن مراجعه کنید.

اطلاعات جمعیتی استان کهگولیه بویراحمد

شهرستان بويراحمد استان کهگولیه بویراحمد  دارای ۲۹۹۸۸۵ شخص جمعیت است که ۱۵۷۴۵۴ شخص آن در مناطق شهری و ۱۴۲۲۹۸ شخص آن در مناطق روستایی ساکن هستند. شهرستان كهگيلويه استان کهگولیه بویراحمد  دارای ۱۳۱۳۵۱ شخص جمعیت است که ۷۲۵۳۴ شخص آن در مناطق شهری و ۵۸۵۸۸ شخص آن در مناطق روستایی ساکن هستند. شهرستان گچساران استان

280,000 ریال

اطلاعات جمعیتی استان آذربایجان شرقی

شهرستان اهر استان آذربایجان شرقی  دارای ۱۵۴۵۳۰ شخص جمعیت است که ۱۰۵۲۹۹ شخص آن در مناطق شهری و ۴۹۲۳۱ شخص آن در مناطق روستایی ساکن هستند. شهرستان تبريز استان آذربایجان شرقی  دارای ۱۷۷۳۰۳۳ شخص جمعیت است که ۱۶۲۳۰۹۶ شخص آن در مناطق شهری و ۱۴۹۹۳۶ شخص آن در مناطق روستایی ساکن هستند. شهرستان سراب استان

280,000 ریال

اطلاعات مسکن استان فارس

این محصول یک فایل اکسل است که اطلاعات و آمارهای مساکن استان فارس را به تفکیک نوع مصالح و انواع آپارتمانی و غیر آپارتمانی شامل می شود. در این محصول اطلاعات مسکن در دو فرمت اکسل و گوگل ارث ارائه شده است. بنابراین می توانید نقشه آمارهای مسکن را در گوگل ارث مشاهده کنید. شهرستان‌های

360,000 ریال