نظافت فضاهای سبز آپارتمان، محاسبات و وظایف

در این نوشته از عدد x به بررسی موضوع نظافت فضاهای سبز آپارتمان و محاسبات مبالغ و هزینه های آن و همچنین فناوری ها در این زمینه می پردازیم. نظافت فضاهای سبز آپارتمان با نظافت مرتب ماهانه یا دوره ای ساختمان متفاوت است. نظافت فضاهای سبز می تواند سالی دو تا هشت بار انجام شود که بسته به مساحت فضای سبز و نوع و گونه درختان و گیاهان متفاوت باشد. هر چند نگهداری فضاهای سبز مشاع به عهده همه ساکنان است، انجام خدمات الزمانی از وظایف مدیر ساختمان است. فضاهای سبز بخش های اختصاصی به عهده خود ساکنان هر واحد آپارتمان است. نگهداری از گلدان های داخل راهرو ها، درختان داخل باغچه ها و گیاهان و بوته های روی پشت بام یا روف گاردن براساس توافق ساکنین معمولا به عهده مدیریت آپارتمان است. این خدمات را می توان به شرکت های سپرد که بطور منظم برای آن برنامه ریزی و اجرا کنند. استفاده از فناوری های جدید مانند اینرنت اشیا می تواند همه این خدمات را خودکار کند. نظافت فضاهای سبز آپارتمان هم از وظایف ساکنان و هم مدیر ساختمان است که روی هزینه شارژ تاثیر می گذارد. محاسبات این هزینه ها و مراحل آن برای آگاهی از فرهنگ آپارتمان نشینی ضروری است.


فضای سبز آپارتمان چیست؟

نظافت فضاهای سبز

مراحل نظافت فضای سبز

نظافت فضای سبز آپارتمان چند بار در سال

نظافت فضای سبز آپارتمان به عهده چه کسی است؟

هزینه نظافت فضای سبز آپارتمان


فضای سبز آپارتمان چیست؟

فضای سبز آپارتمان (apartment green space) به مناطق طبیعی و گیاهی اطلاق می‌شود که در محوطه‌های آپارتمانی وجود دارد. این فضاها شامل باغ‌ها، حیاط‌ها، تراس‌ها و بالکن‌ها می‌شوند که معمولاً با گیاهان، درختان، گل‌ها و عناصری چون نیمکت‌ها یا مسیرهای پیاده‌روی تزئین شده‌اند. این فضاها نه تنها زیبایی بصری ایجاد می‌کنند، بلکه به بهبود کیفیت هوا و ارائه فضایی برای استراحت و سرگرمی ساکنان کمک می‌کنند. فضاهای سبز در آپارتمان ها دو دسته فضاهای مشاع (shared spaces) و فضاهای اختصاصی (private spaces) هر واحد تقسیم می شوند. فضاهای مشاع بین همه ساکنان واحد های مختلف مشترک است. فضاهای سبز اختصاصی ممکن است روی تراس هر واحد یا در راه پله هر آپارتمان جداگانه ایجاد شود. ساکنان هر واحد می توانند در فضاهای اختصاصی آپارتمان خود گل و گیاه پرورش دهند. نگهداری هر کدام متفاوت است. نگهداری از فضای سبز مشاع به عهده همه ساکنین و بطور رسمی به عهده مدیر آپارتمان است.

نظافت فضاهای سبز

نظافت فضای سبز آپارتمان شامل چند مرحله کلیدی است که رعایت آن برای حفظ سلامت گیاهان و زیبایی محوطه ضروری است. ابتدا باید زباله‌ها و مواد زائد را جمع‌آوری کنید و سپس گیاهان را آبیاری کنید و در صورت نیاز از کود استفاده کنید. هرس و پرچین کردن گیاهان برای حفظ فرم آنها مهم است. همچنین، باید سطح خاک را از علف‌های هرز پاک نگه داشت و به بررسی آفات بپردازید. در نهایت، می‌توانید با اضافه کردن عناصر دکوری مانند مجسمه ها در فضاهای سبز و یا آبشارهای کوچک یا آلاچیق، فضایی زیبا و دلپذیر در داخل آپارتمان برای رفاه ساکنان و مهمانان ایجاد کنید.


برای محاسبه هزینه های این نوع نظافت و نگهداری می توانید از نرم افزارهای اکسل مدیریت ساختمان استفاده کنید. این نرم افزارهای با ثبت هزینه ها و شارژ ساکنان تمام کارهای مدیر آپارتمان را بسیار راحت می کنند. برای دانلود نرم افزار اکسل مدیر آپارتمان اینجا کلیک کنید.


مراحل نظافت فضای سبز

نظافت فضای سبز آپارتمان شامل چند مرحله مهم است که به حفظ زیبایی و سلامتی محیط کمک می‌کند. این مراحل باید به ترتیب انجام شود. در مجتمع های مسکونی بزرگ مناطق مرفه این مراحل تا حدودی با آپارمان های کم واحد مناطق دیگر متفاوت است. این مراحل عبارتند از:

  1. جمع‌آوری زباله‌ها: ابتدا باید هرگونه زباله و مواد زائد را از فضای سبز جمع‌آوری کنید. این امر برای تمام آپارتمانها چه مجتمع های بزرگ بیش از صد واحد چه آپارتمان های کمتر از ۱۰ واحد ضروری است.
  2. آبیاری: گیاهان نیاز به آبیاری منظم دارند. بسته به نوع گیاهان، میزان آب‌دهی را تنظیم باید تنظیم شود. آبیاری برای گیاهان آپارتمانی و گیاهان فضای باز الزامی است و باید بطور دوره ای انجام شود. آبیاری درختچه ها و بوته ها با آبیاری گل های فصلی و گیاهان دائمی سالانه متفاوت است. برخی گیاهان مانند کاکتوس نیاز به آب کمی دارند. برعکس برخی درختان مانند درخت بید نیاز به آبیاری در دوره های کوتاه تر و حجم آب بیشتری دارد.
  3. کوددهی: استفاده از کود مناسب برای تقویت خاک و رشد بهتر گیاهان ضروری است. استفاده از کودهای گیاهی یا کودهای حیوانی برای حفظ سلامت و تامین مواد مغذی خاک ضروری است. از کودهای مایع یا کود های شیمیایی در برخی ساختمان ها با توجه به نوع گیاهان و حجم انبوهی درختچه ها و گل ها استفاده می شود.
  4. پرچین و هرس: هرس گیاهان و درختچه‌ها به جلوگیری از رشد بی‌رویه و حفظ فرم مناسب آنها کمک می‌کند. در انواع آپارتمان ها از هرس متفاوتی استفاده می شود. هرس کردن نیز یک فعالیت منظم در دوره های زمانی مشخص است.
  5. تمیزکاری سطحی: پاک‌سازی برگ‌ها و علف‌های هرز، به خصوص در فصل‌های پاییز و بهار، از اهمیت بالایی برخوردار است. در فصل های معین سال باید اقدامات برنامه ریزی شده بطور مرتب انجام شود. اقدامات نگهداری فصل تابستان با اقدامات فصل پاییز متفاوت است. در زمستان آبییاری نیاز نیست ولی در تابستان آبدهی بیشتری برای گیاهان و درختان لازم است.
  6. آفت‌زدایی: بررسی گیاهان برای وجود آفات و بیماری‌ها و اقدام به کنترل آنها در صورت نیاز. التبه اسستفاده از آفتکش ها می تواند برای کودکان مضر باشد. همچنین آفت زدایی می تواند برای سلامت هوا و آلودگی محلی هوای محوطه منجر شود. از طرف دیگر نگهداری نامناسب می تواند موجب ازدیاد حشرات موذی در ساختمان شود. فراوانی پشه ها در طبقات پایین آپارتمان می تواند به دلیل نگهداری نامناسب از درختان و بوته ها باشد.
  7. تزیین و مرتب‌سازی: استفاده از عناصر دکوری مانند سنگ‌های زینتی، گلدان‌ها و روشنایی‌های مناسب می‌تواند به زیبایی فضای سبز کمک کند

بسیاری از این خدمات را مدیر ساختمان می تواند به عهده یک تیم باغبانی بسپارد. همچنین باغبانان بصورت فردی و یا شرکتی در این زمینه فعالیت هایی انجام می دهند. پیگری برنامه های منظم توسط این شرکتها می تواند در مدیریت برنامه های نگهداری و سرویس فضای سبز بسیار مفید باشد. در سال های اخیر فناوری های جدید می توانند این خدمات را بسیار بصرفه انجام بدهند.



بهره گیری از امکاناتی مانند آبشار های برقی و آبیاری های خودکار میتواند به کاهش هزینه های نگهداری کمک کند. آپارتمان های مناطق مرفه نشین می توانند از سرویس های IoT یا خدمات اینترنت اشیا برای فعالیت های فوق بهینه باشد. استفاده از خدمات ای او تی در نگهداری فضاهای سبز شهرها می تواند یک گزینه مناسب برای کاهش هزینه و جلوگیری از خطاهای انسانی باشد. با رعایت این نکات، می‌توانید فضای سبز آپارتمان خود را به محیطی دلپذیر و سالم تبدیل کنید.

نظافت فضای سبز آپارتمان چند بار در سال

نظافت فضای سبز آپارتمان معمولاً بهتر است حداقل یک بار در فصل بهار و یک بار در پاییز انجام شود. با این حال، بسته به نوع گیاهان و شرایط آب و هوایی، ممکن است نیاز به نظافت بیشتری داشته باشید، به‌خصوص در تابستان برای آبیاری و هرس و در زمستان برای جمع‌آوری برگ‌ها این خدمات می تواند انجام شود.

نظافت فضای سبز آپارتمان به عهده چه کسی است؟

فضای سبز آپارتمان در محوطه ها و راه پله ها و روف گاردن به عنوان فضاهای سبز مشاع محسوب می شوند. نگهداری از این فضاهای به عهده همه ساکنان است ولی انجام خدمات منظم به عهده مدیر ساختمان است. مدیر آپارتمان می تواند این خدمات را بطور کامل با برخی قسمت های آن را به شرکت هایی بسپارد و هزنیه های آن را به شارژ ساختمان اضافه کند.

لذا، نظافت فضای سبز آپارتمان معمولاً به عهده چند گروه می‌تواند باشد:

  1. ساکنان: در بسیاری از آپارتمان‌ها، ساکنان خود مسئول نگهداری و نظافت فضای سبز هستند. این شامل آبیاری، هرس و جمع‌آوری زباله‌ها می‌شود.
  2. مدیریت ساختمان: در برخی موارد، مدیریت یا هیئت مدیره ساختمان ممکن است مسئولیت نظافت و نگهداری فضای سبز را بر عهده بگیرد و ممکن است از شرکت‌های خدمات باغبانی استفاده کند.
  3. شرکت‌های خدماتی: اگر فضای سبز بزرگ یا پیچیده‌ای وجود داشته باشد، ممکن است از خدمات یک شرکت تخصصی برای نظافت و نگهداری استفاده شود.

بنابراین، بسته به توافق بین ساکنان و مدیریت ساختمان، مسئولیت‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

هزینه نظافت فضای سبز آپارتمان

هزینه نظافت فضای سبز آپارتمان بسته به عوامل مختلفی مانند اندازه فضا، نوع گیاهان، خدمات مورد نیاز و محل جغرافیایی متفاوت است. به طور کلی، اگر از شرکت‌های خدماتی استفاده کنید، هزینه‌ها ممکن است از چند صد هزار تومان (۵ دلار) تا چند میلیون تومان (۳۰ دلار) متغیر باشد. همچنین، اگر ساکنان خود به نظافت بپردازند، هزینه‌ها به حداقل می‌رسد. استفاده از خدمات اینرنت اشیا (IoT) می تواند تمام این خدمات را هوشمند کند.

,
Share:

ارسال یک در تیکت پاسخ جدید آمد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره گذاری شکل و جدول اتومات در Word

این ویدئوی آموزشی در کمتر از ۲۰ دقیقه شماره گذاری خودکار شکل ها و جدول ها در گزارش word را آموزش می دهد. در گزارشات زمانی که بخواهیم یک شکل یا جدول به گزارش آماده شده اضافه کنیم، ناچاریم همه شماره شکل های بعد از آن را تغییر بدهیم. با این آموزش شما دیگر نیاز

458,000 ریال

اسلاید با تشکر

ارائه صحیح و گیرا بخش قابل توجهی از هر پروژه است که می تواند دستاوردها و نتایج کار شما را به بهترین شکل بیان نماید. در این بین اسلاید نهایی بیشترین توجه مخاطبان و مشتریان را به خود جلب می کند. بنابراین صفحه آخر اسلاید را می توان بعنوان روح اسلاید و بخش هیجانی عاطفی

378,000 ریال

پاورپوینت آماده برای ارائه

این محصول شامل یک فایل پاورپوینت (Powerpoint) با اسلاید های آماده برای ارائه مطالعات، پژوهش ها، طرح های پژوهشی و پروژه های مطالعاتی است. این محصول دارای بخش های مختلف مانند مقدمه، بیان مساله، فرضیه و سوال پژوهش، نتایج و بحث و نتیجه گیری پژوهش است. شما در هر مطالعه برای ارایه می بایست یک

589,000 ریال