سواد اقتصادی خانواده ها

هوش اقتصادی مدیریت پول درآمد ثابت مهارت مالی فوری آموز عددایکس

سواد اقتصادی خانواده ها

این مقاله به موضوع اقتصادی خانوار به عنوان عامل تعیین کننده سرنوشت کشورها پرداخته است. همچنین در مباحث این مقاله به آگاهی و سواد اقتصادی اعضای خانواده پرداختیم و مهمترین ابزارها و روشهای ارتقای آگاهی و هوش اقتصادی خانواده ها را معرفی کردیم. این مهم موجب ارتقا سطح جامعه در مسایل مالی و نهایتا رفاه تمام افراد جامعه می شود.


اقتصاد خانوار

ظهور گرایش جدید امور مالی خانوادگی

ماتریکس امور مالی خانوادگی

نتیجه گیری


اقتصاد خانوار

یکی از ضروریات ایجاد رفاه در میان خانواده ها بعنوان مهمترین واحد اجتماعی، ارتقا آگاهی عمومی تمام مردم جامعه و تصمیم گیری های معقول همه افراد جامعه است. هرچه سواد اقتصادی جامعه توسعه یابد تصمیمات منطقی تر شده و موجب ایجاد رفاه برای کل افراد جامعه می شود. این مهم از طریق آگاهی از روندها و پرهیز از هیجانات در تصمیم گیری های جمعی صورت می پذیرد. آگاهی عمومی خانوارها در مسایل اقتصادی از حرکات گله ای مردم به سمت بازارهایی مانند خرید ارز یا خرید ملک و غیره جلوگیری کرده و از ضرر و زیان اجتماع جلوگیری می کند.



اقتصاد خانوارها بسیار قدرتمندتر از اقتصاد دولت ها عمل می کند. امروزه حجم تصمیم گیری های اقتصادی خانواده ها ده ها برابر بزرگتر از تصمیمات دولت های مرکزی کشورها قدرت دارد. لذا، این رفاه و رضایت اجتماعی خانواده است که می تواند یک کشور را قدرتمند نماید و به سیاستمداران و پادشاهان آنها اقتدار جهانی بخشد. بسیاری از پادشاهان و دولتمردان قدرتمند جهان اقتدار خود را از قدرتمندی مردم خود بدست آورده اند. لذا، هر چه خانواده ها قدرتمند تر و ثروتمندتر شوند، سیستم های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، و سیاسی یک ملت توسعه می یابد و بقای حاکمیت را تضمین میکند. نمونه های آن را می توانیم در کشورهای عربی و دولت های امریکایی مشاهده نماییم. قدرت کل سیستم بخاطر رفاهی است که برای کل جامعه فراهم نموده اند. در مقابل کشورهایی با مردم فقیر بیشترین جابجایی نظام های حاکمیتی را شاهد هستند. بنابراین، می توان گفت توجه به اقتصاد خانواده موجب ایجاد رفا برای اعضای خانواده و همچنین رفاه اجتماعی می شود.

خانواده به عنوان یکی از مهم ترین واحدهای اقتصادی در تحلیل اقتصاد کلان (هیر، ۲۰۱۹؛ بورگینیون و همکاران، ۲۰۰۸)، شکل غالب گروه بندی اجتماعی (گیبون و همکاران، ۲۰۲۲)، و موضوع کلیدی روانشناختی (باس و همکاران la., 2009)، عملکردهای ویژه ای را در یک محیط به هم پیوسته پویا انجام می دهد (Visvader, 1986; Code, 2006).

بر اساس جریان وجوه FED، ارزش کل دارایی های خانوارهای ایالات متحده ۷۲ تریلیون دلار بود که ۴۸ تریلیون دلار به عنوان دارایی مالی و بقیه به عنوان دارایی های مشهود است که ۱۴ تریلیون دلار بدهی به عنوان وام مسکن خواهد بود (گیسو و سودینی، ۲۰۱۳). بنابراین، خانوارها دو برابر بیشتر از شرکت ها دارایی دارند (گیسو و سودینی، ۲۰۱۳). برای درک این موضوع باید اشاره کنیم که کل بودجه دولت ایالات متحده در سال ۲۰۲۲ حدود ۶ تریلیون دلار بود. برای مشاهده بودجه سال های مختلف ایالات متحده امریکا (USA Budget) می توانید به این لینک مراجعه کنید.

خانوارها، این واحدهای اجتماعی و اقتصادی دارای روابط متقابل با محیط اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، بیولوژیکی و فیزیکی هستند که در آن از طریق یک فرآیند تکاملی شکل می‌گیرند (Margenau et al., 1982). خانوار به عنوان یک سیستم با اهداف مختلف و استراتژی های چند بعدی، نیازمندی های مالی و تصمیمات اقتصادی قابل توجهی دارد که برای جامعه حیاتی است.

ظهور گرایش جدید امور مالی خانوادگی

امور مالی خانوار به عنوان یک رشته مطالعاتی جدید در حال ظهور است (گیسو و سودینی، ۲۰۱۳) که اولویت های پرداخت، پس انداز، بیمه ها و سرمایه گذاری های خانواده ها را بررسی می کند (Beshears et al., 2018). امور مالی خانوار با بهترین سازگاری ممکن با محیط بیرونی توسط اعضای خانواده مدیریت می شود.

به عنوان یک رشته جدید دانشگاهی، امور مالی خانوار باید به صورت معرفت شناختی تبیین شود. تغییرات غالب در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، بیولوژیکی، طبیعی و کالبدی جامعه می‌تواند از نظر تاریخی خانواده‌ها و سازمان درونی نظام خانواده را به گونه‌ای متحول کند که با پویایی محیط سازگار شود. با توجه به رابطه متقابل، می توان فرض کرد که خانوارها به عنوان بحرانی ترین واحدهای اجتماعی در تغییر نظام کلی که در آن قرار می گیرند، نقشی موثر داشتند.

ماتریکس امور مالی خانوادگی

در دوران مدرنیته (Tarnas, 1991) امور مالی خانوار عمدتاً توسط سرپرستان خانوار به دنبال فرآیندهای غالب استانداردسازی، همزمان سازی، تخصصی شدن، تمرکززایی بطور متمرکز مدیریت می شد (Beare and Boyd, 1993). خانواده های پست مدرن (Tarnas، ۱۹۹۱) و امور مالی خانوار آنها با عدم قطعیت و نسبی گرایی غالب (LeShan and Margenau, 1982) از طریق فرآیندهای استاندارد زدایی، همزمانزدایی، تخصصی گریزی، تمرکززدایی و تراکم زدایی مدیریت می شدند (Beare and Boyd, 1993, 1993). . در حال حاضر، پایه های قبلی پست مدرنیسم برای حل مسائل روزمره خانوارها کافی نیست. ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اقتصادی (مارتینز، ۲۰۱۴) فرصت‌ها و امکانات خانواده‌ها را برای تنظیم اولویت‌ها و توسعه ترجیحات خود تنظیم می‌کنند. از سوی دیگر، تصمیمات خانواده ها در پس انداز، سرمایه گذاری و استفاده از منابع مالی خود (گیسو و سودینی، ۲۰۱۳) در دیدگاه کثرت گرایی می تواند تأثیرات عظیمی بر ساختار و تغییر محیط داشته باشد (فرانکلین، ۱۹۹۰). برای مطالعه بیشتر درخصوص ماتریکس امور اقتصادی خانواده ها اینجا کلیک کنید.

ترجیحات و تصمیمات اعضای خانواده تحت تأثیر طیف گسترده ای از عوامل از جمله مسائل زناشویی، پیری، خانواده های زندگی مشترک، موقعیت اجتماعی، تأثیرات فرهنگی، شرایط عاطفی، شخصیت و شرایط بین فردی خانواده است (رابینسون و همکاران، ۱۹۹۵). بنابراین، روابط متقابلی بین ساختارها و شرایط خانواده در امور مالی خانوار وجود دارد. ماهیت به هم پیوسته (میلر و همکاران، ۲۰۰۷) امور مالی خانوار شامل رویکرد زمینه ای پارادایم بوم شناسی انسانی است (دالی، ۲۰۰۷؛ کاپرا، ۲۰۰۸؛ کد، ۲۰۰۶) تا آن را به شدت با محیط چند بعدی مرتبط سازگار کند. بنابراین، امور مالی خانوار را نمی توان با چارچوب تفکر مدرن و پست مدرن توضیح داد (ترناس، ۱۹۹۱).



زمینه های فکری در این موضوع (ترناس، ۱۹۹۱) چنان تأثیرگذار و بنیادی هستند که می توانند در تمام اجزای زندگی روزمره نفوذ کنند. بنابراین، نه تنها حوزه‌های دانشگاهی مبتنی بر نظریه‌های پارادایم‌ها (دالی، ۲۰۰۷)، بلکه زندگی روزمره مردم (کد، ۲۰۰۶) نیز تحت تأثیر هژمونی پارادایم‌ها قرار می‌گیرد و دگرگون می‌شود.

نتیجه گیری

خانواده به عنوان یک سازمان اجتماعی با استراتژی ها، سیاست ها، اهداف بلندمدت و کوتاه مدت در یک محیط داخلی و خارجی پویا عمل می کند. نیروی انسانی واحد در تلاش است تا در جهت رفاه و موقعیت اجتماعی خود بهترین عملکرد را داشته باشد. بنابراین، امور مالی خانوار یک زمینه مطالعاتی چند رشته‌ای است که عمدتاً با موضوعات علوم خانواده و اقتصاد مالی از طریق یک رویکرد زمینه‌ای درگیر است.

, ,
Share:

ارسال یک در تیکت پاسخ جدید آمد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اطلاعات جمعیتی استان کرمان

شهرستان بافت استان کرمان  دارای ۸۴۱۰۳ شخص جمعیت است که ۳۹۰۳۴ شخص آن در مناطق شهری و ۴۴۴۹۸ شخص آن در مناطق روستایی ساکن هستند. شهرستان بم استان کرمان  دارای ۲۲۸۲۴۱ شخص جمعیت است که ۱۵۰۱۵۷ شخص آن در مناطق شهری و ۷۷۲۶۵ شخص آن در مناطق روستایی ساکن هستند. شهرستان جيرفت استان کرمان  دارای

280,000 ریال

اکسل ترافیک جاده ها

این محصول یک آموزش ویدئویی کوتاه است که روش دریافت فایل های اکسل تعداد وسایل نقلیه را در جاده های کشور معرفی میکند. با نگاه کردن به این ویدئو شما می توانید داده های اکسل تعداد و انواع وسایل نقلیه سواری کامیون و وسایل سنگین را در تمام جاده های کشور دریافت کنید. این داده

368,000 ریال

نقشه ایران و جهان برای PowerPoint

این محصول یک نقشه ایران و نقشه جهان است که شما می توانید در پاورپوینت ها و اسلاید های خود از آنها استفاده کنید. تصویر نقشه ایران بدون حاشیه و نقشه جهان بدون حاشیه را در این پاورپوینت می توانید در اسلاید های خودتان کپی و پیست کنید. این تصاویر بصورتی است که نوشته ها

378,000 ریال

اطلاعات جمعیتی استان همدان

شهرستان تويسركان استان همدان  دارای ۱۰۱۶۶۶ شخص جمعیت است که ۵۶۰۶۲ شخص آن در مناطق شهری و ۴۵۴۵۳ شخص آن در مناطق روستایی ساکن هستند. شهرستان ملاير استان همدان دارای ۲۸۸۶۸۵ شخص جمعیت است که ۱۸۸۱۶۰ شخص آن در مناطق شهری و ۱۰۰۴۴۶ شخص آن در مناطق روستایی ساکن هستند. شهرستان نهاوند استان همدان دارای

280,000 ریال

اطلاعات جمعیتی استان خوزستان

شهرستان آبادان استان خوزستان  دارای ۲۹۸۰۹۰ شخص جمعیت است که ۲۵۰۵۵۵ شخص آن در مناطق شهری و ۴۷۵۲۸ شخص آن در مناطق روستایی ساکن هستند. شهرستان انديمشک استان خوزستان  دارای ۱۷۱۴۱۲ شخص جمعیت است که ۱۴۹۷۲۶ شخص آن در مناطق شهری و ۲۰۸۸۳ شخص آن در مناطق روستایی ساکن هستند. شهرستان اهواز استان خوزستان  دارای

280,000 ریال

نوشته های اخیر