روستای نظام محله

تصویر معرفی روستای نظام محله

مطالب روستای نظام محله

جمعیت.. ۱

موقعیت.. ۱

زمین شناسی.. ۱

آب و هواشناسی.. ۱

شبکه های ارتباطی.. ۲

جاذبه های گردشگری.. ۲

جمعیت

این روستا در دهستان آزادگان قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۸۹۵ نفر (۲۳۷خانوار) بوده‌است.[۲]

براساس سرشماری مرکز آمار ۱۳۹۰، روستای نظام محله دارای ۹۰۲ نفر جمعیت با ۱۸۲ خانوار می باشد که ۴۲۲ تن مرد و ۴۸۰ تن زن هستند. از این جمعیت ۶۱۲ تن باسواد و ۲۰۳ تن شاغل هستند. مردم این روستا از اقوام مازندرانی هستند و به زبان مازندرانی تکلم می کنند.

موقعیت

روستای نظام محله در موقعیت جغرافیایی ۳۶ درجه و ۴۳.۰۵۵ دقیقه شمالی و ۵۳ درجه و ۴۷.۵۱۵ دقیقه شرقی و ارتفاع ۶۱ متر از سطح دریا واقع گردیده است. مساحت محدوده مسکونی این روستا حدود ۱۳۴۰۰۰ متر مربع و محیط آن ۲۰۰۰ متر است. محدوده مسکونی بطور کامل در بخش جلگه ای واقع شده ولی بخشی از زمین های کشاورزی اهالی در بخش کوهستانی قرار دارد.

در بخش شمال شرق این روستا شهر گلوگاه در ۱ کیلومتری، در شمال غربی آن روستای خورشید کلا در ۱ کیلومتری، و روستای تپه سر در ۱۰۰ متری جنوب آن در ارتفاعی حدود ۲۶ متر بالاتر واقع شده اند. زمین های زراعی مردم روستا در بخش کوهستانی یا به عبارتی در جنوب گسل خزر حدود ۲۴۴ هکتار با محیطی حدود ۷۳۹۰ متر می باشد.

فاصله نظام محله  تا ابتدای شهر گلوگاه در شمال شرق حدود ۱۴۰۰ متر و تا خلیج گرگان در شمال حدود ۷۸۰۰ متر است. فاصله آن تا گرگان، بهشهر و ساری به ترتیب برابر با ۶۰ ، ۲۰، و ۶۷ کیلومتر و تا شبه جزیره میانکاله ۱۸ کیلومتر است. (نظام محله و همکاران، ۲۰۱۲ ).

زمین شناسی

گسل خزر به عنوان یک گسل عمده از قسمت شمالی این روستا عبور می کند. رسوبات محدوده اطراف آن در کواترنری ته نشین شده اند و در بخش شمال گسل خزر سازندهای پرکامبرین مربوط به پروتروزوئیک قرار دارند. محدوده خانه های روستایی بر روی نهشته های مخروط افکنه ای توسعه یافته اند. این نهشته های مخروط افکنه ای خود برروی رسوبات لسی و آبرفتی قدیمی تر گسترش یافته اند. چشمه های طبیعی که در کوهستان های جنگلی اطراف که روی سازند های لسی قرار دارند جریان یافته اند، تامین کننده آب آشامیدنی سکنه محلی می باشد. مازاد آب این چشمه ها بصورت رودخانه های فصلی در دو طرف روستا به سمت دریا جریان دارد.

نوع خاک این منطقه از نوع ای ای اس است و این محدوده در کلاس فرسایشی viii در جنوب و v در شمال قرار دارد.

محدوده این روستا در زون ۳۹ یو تی ام واقع شده  و در شیت  ۶۷۶۳ II NW  از نقشه ۱:۲۵۰۰۰ پوشش کشوری واقع شده است.

آب و هواشناسی

این منطقه همانند بخش های اطراف دارای اقلیمی نیمه معتدل است. آب و هوای این محدوده معتدل خزری و تغییرات درجه گرما در ساعات مختلف روز بسیار کم است. بطور کلی حداکثر درجه حرارت در مردادماه و حداقل درجه گرما در ماههای دی و بهمن اتفاق می افتد. متوسط مجموع بارش سالانه حدودا ۶۸۰ میلیمتر براساس خطوط همبارش کشوری و دمای متوسط حدود ۱۵ درجه است.

شبکه های ارتباطی

فاصله این روستا تا شبکه ارتباطی اصلی ساری به گرگان حدود ۱۴۳۰ متر است. جاده ای قدیمی به طول حدودا ۶۵ کیلومتر از ابتدای روستای لمراسک شروع میشود و بعد از عبور از این روستا تا شهر گرگان ادامه می یابد. این منطقه و شهر گلوگاه بطورکلی بعنوان چهارراه ارتباطی بین جاده دامغان، گرگان، ساری، و دو بندر امیرآباد و بندرگز محسوب می شود.

جاذبه های گردشگری

با توجه به این که روستای نظام محله در موقعیتی کوهپایه ای قرار دارد، نمایی زیبا به جنگل های مشرف به خانه های روستایی و کوه های بلند جهان مورا در سمت جنوب و نمایی به دریای خزر و شبه جزیره میانکاله در سمت شمال دارد. در فاصله صد متری از این روستا پیش آمدگی کوهستان با شیب تند به داخل جلگه موقعیتی را فراهم نموده است که از بالای این پیش آمدگی می توان بسیاری از شهر ها و روستاهای اطراف را در کنار ساحل زیبای دریای خزر مشاهده کرد. این منطقه آب و هوایی بسیار مطلوب دارد بطوری که ویژگی تبخیر و تعرق پایین را همراه با دمای مناسب و طبیعت زیبا در منطقه ای ساحلی کنار هم قرارداده است.

در محدوده جنگلی استل نظام محله قرار دارد که تالاب کوچک بی نظیری است با درختانی بلند در داخل استخری با عمق متوسط حدودا ۳ متر با تراکمی متناسب از درختان متنوع که امکان دیدن بخش عمده ای از سطح آب این استخر طبیعی را فراهم میکند. به دلیل دسترسی دشوار به این استخر طبیعی کمتر بازدیدی از آن صورت می گیرد.

در بخش دیگری از این روستا در منطقه ای جنگلی به نام باددره قلعه ای تاریخی قرار دارد که خرابه هایی بسیار قدیمی در آن به چشم می خورد. به اعتقاد مردم محلی و شواهد موجود کاوش های زیادی برای صرقت سکه های تاریخی در این محدوده انجام شده است.

منقطه زیبای توسکا چشمه در ۲۵ کیلومتری این روستا در جاده گلوگاه به دامغان که از داخل جنگل های انبوه عبور می کند قرار دارد و در گرمترین فصول سال مه آلود و هوایی بسیار خنک و مطبوع دارد.

در منطقه آستوپیش نظام محله زمین های کشاورزی در کنار رودخانه فصلی واقع شده اند که در گذشته محل زراعت و نصب آسیاب آبی بوده است. این محدوده چشم انداز بسیار زیبایی برای بازدیدکنندگان دارد.

, ,
Share:

ارسال یک در تیکت پاسخ جدید آمد

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مرز شهرستان ها بخش ها دهستان ها در گوگل ارث

در این محصول مرز استان ها، مرز شهرستان ها، مرز بخش ها، و مرز دهستان های ایران در یک فایل گوگل ارث قابل نمایش است. اطلاعات مرز بندی براساس نقشه های تقسیمات کشوری وزارت کشور است و در فرمت گوگل ارث ارایه شده است. این اطلاعات می تواند برای مطالعات استانداری ها، فرمانداری ها، بخش

486,000 ریال

دانلود پاورپوینت بانک جهانی

این پاورپوینت شامل اسلاید های مفیدی درباره ویژگی ها، شکل گیری، نقش ها، و وظایف بانک جهانی است. برای ارایه درباره بانک جهانی از این پاور می توانید استفاده کنید. تصور عدم وجود صندوق بین المللی پول:  برای درک اهمیت صندوق بین المللی پول لازم است که عدم وجود آن را تصور کنیم. با پیشروی

248,000 ریال

دانلود جزوه اسلایدی تاکسونومی

این محصول یک پاورپوینت است که خلاصه مطالب تاکسونومی زیست شناسی ملکولی را بصورت جمع بندی شده ارائه می دهد. این جزوه جای دیگری یافت نمی شود و تنها از وبسایت عددایکس قابل دانلود است.

469,000 ریال

نقشه گوگل ارث گسل های ایران

نقشه گوگل ارث گسل های ایران موقعیت مکانی انواع گسل های اصلی و گسل های فرعی در تمام استان ها و مناطق ایران را نمایش می دهد.

498,000 ریال

دانلود نقشه موقعیت مکانی سد های ایران

این محصول دانلود نقشه موقعیت مکانی سد های ایران در google earth است. این نقشه نقاط سدهای کشور را در برنامه گوگل ارث بطور اختصاصی نمایش می دهد. این محصول همچنین همراه یک فایل اکسل قهرست سردهای کشور و خوصیات آنها را نشان می دهد.

478,000 ریال

اسلاید با تشکر

ارائه صحیح و گیرا بخش قابل توجهی از هر پروژه است که می تواند دستاوردها و نتایج کار شما را به بهترین شکل بیان نماید. در این بین اسلاید نهایی بیشترین توجه مخاطبان و مشتریان را به خود جلب می کند. بنابراین صفحه آخر اسلاید را می توان بعنوان روح اسلاید و بخش هیجانی عاطفی

368,000 ریال

نوشته های اخیر